ULTIMATE DRIVER LEAGUE REGLEMENTEN
1) ALGEMEEN
1.1 Discusseren kan tot op zekere hoogte (met respect en zonder gescheld) en word gewaardeerd
1.2 Streamen gaan we verplichten om het de FIA iets makkelijker te maken, denk aan YouTube of Twitch (in sommige gevallen kan er dispensatie aangevraagd worden
1.3 De reglementen kunnen en mogen ten alle tijde worden aangepast, aangevuld en verduidelijkt worden. Deze regels zullen worden gehanteerd door FIA en coureurs
1.4 De regels van de Formule 1 zijn van toepassing in het spel
1.5 In verband met automatische lobby's verzoeken wij iedere coureur 10 minuten van te voren aanwezig te zijn op de grid(50%races)
1.6 Een event mag worden geannuleerd wanneer er minder als 8 racers aanwezig zijn.
1.7 De racers hebben tot Woensdag 23:59 om een incident te rapporteren. Video beelden zijn een must om een incident te rapporteren
1.8 Penalties welke zijn gegeven door het spel maar niet gerechtvaardigd zijn kunnen worden verwijderd door de steward als hier video beelden van zijn.
1.9 Het gebruik van "Reset to track" wordt niet getolereerd (behalve als het FOM anders aangeeft) en de racer wordt gediskwalificeerd van het resultaat.
1.10 Mocht het niet mogelijk zijn om aanwezig te zijn bij een race, dan is er tot 2 uur voor het begin van de race de tijd om het aan te geven. Wordt het na de deadline aangegeven dan resulteert dit tot een straf van 2 licentie punten.
1.11 Afmelden van de race gebeurt tot 2u voor aanvang van de race, niet afgemelde coureurs krijgen 2 strafpunten op de licensie en een gridstraf van 5 plekken toegewezen voor de volgende race
1.12 Er kan 5x vrij worden afmeld, elke afmelding daarna word beloont met gridstraffen, de hoogte van deze gridstraffen is op basis van je aantal afmeldingen.
Een voorbeeld van straffen: Je bent 5x afgemeld en je meld je de 6e keer niet af, worden de gridstraffen opgeteld, 5 voor het niet afmelden, en nog eens 5 voor het voor de 6e keer afmelden, mocht hier nog een FIA openstaan word ook deze bij je totaalscore opgeteld, daarbovenop komen de strafpunten op je licensie(zoals hierboven uitgelegd) je gridstraffen kunnen dus flink oplopen, ook als je er niet bent.
2) KAMPIOENSCHAP
2.1 De Ultimate Drive League driver Championship wordt gewonnen door de racer met de meeste punten aan het einde van het seizoen.
2.2 De Ultimate Drive League team Championship wordt gewonnen door het team met de meeste punten aan het einde van het seizoen.
2.3 De volgende punten worden toegewezen aan het einde van elke race:
1st : 25 punten
2nd : 18 punten
3rd : 15punten
4th : 12punten
5th : 10 punten
6th : 8 punten
7th : 6 punten
8th : 4 punten
9th : 2 punten
10th : 1punten
11th - 20th: 0 punten
Ook wordt er 1 punt toegewezen aan de racer die de snelste tijd heeft neergezet, de racer moet wel in de top 10 zijn gefinisht wilt degene aanspraak maken op het punt.
2.4 Als een race eerder wordt beëindigt en niet verder kan dan worden er geen punten toebedeeld als de leider minder als 2 rondes heeft gereden, halve punten worden toebedeeld wanneer de leider meer als 2 rondes heeft gereden en minder als 75% van het maximum aantal rondes en volledige punten worden toebedeeld als er meer als 75% van het maximum aantal rondes is gereden.
2.5 Punten die toebedeeld worden voor alle posities worden gedeeld als er twee of meerdere rijders tegelijk zijn gefinisht.
2.6 Als er twee of meer teams of racers finishen op hetzelfde aantal punten dan wordt de titel toebedeeld aan degene die de hoogste aantal finishes heeft:
a) Meeste 1e plekken
b) Meeste 2e plekken
c) Meeste 3e plekken
d) De Fia zal een winnaar aanwijzen op een manier die de FIA juist acht.
3) ALGEMENE VEILIGHEID
3.1 Onder geen geval mag een racer zijn auto op de baan stilzetten.
3.2 Een racer moet de regels navolgen en zichzelf respectvol gedragen ten alle tijden.
3.3 Een racer moet er alles aan doen om op de baan te blijven mits dit geen andere racer in gevaar brengt. Als de racer de baan verlaat dan mag diegene de baan weer opgaan mits het op een veilige manier gaat en er geen meters en tijd wordt gesprokkeld.
3.4 Onder geen geval mag een racer onnodig langzaam rijden of op een manier waardoor andere racers in gevaar komen.
3.5 Onder geen geval mag een coureur de sessie stoppen of verlaten op de baan, sessie stoppen en vervolgens verlaten word in de pitlane gedaan, sessie stoppen in kwalificatie word gezien als afmelding
3.6 Coureurs in de verdedigende rol mogen slechts éénmaal wijken van hun lijn mits deze niet eindigt in een collision.
In verdedigende positie is bewegen in de remzones ook niet toegestaan
3.7 Onder Safety Car worden de backmarkers in de top 5 verzocht om de SC te passeren op de rechte stukken nadat het hele veld in elkaar geschoven is, om zo eventuele dubieuze acties te voorkomen, backmarkers die de SC naderen zien tussen de lichten een groene balk, maar deze is onzichtbaar als je niet direct erachter rijd, de straffen die daaruit voortvloeien worden door het FOM weggehaald in de eindstand. Buiten de top 5 is inhalen van de SC als backmarker een risico wat de coureur zelf moet inschatten omdat de FIA niet weet of daar zwarte vlaggen voor worden gezwaaid i.v.m. meerdere penalty's
4) KWALIFICATIE
4.1 Een racer die zijn auto stopt op de baan krijgt een penaltie van 2 punten op de licentie.
4.2 Een racer die zijn auto stopt op de baan en daardoor een ongeluk met een andere racer veroorzaakt krijgt een kwalificatie ban voor de volgende race die de racer rijdt.
5) START PROCEDURE
5.1 Wanneer de groene lichten aangaan, gaan alle auto's op de baan beginnen aan de formatie ronde met degene met de snelste ronde in leidende positie.
5.2 Oefen starts zijn verboden en de formatie van de racers moet zo dicht mogelijk zijn.
5.3 Tijdens de formatie ronde is het niet toegestaan om een andere racer in te halen, als een racer is opgehouden dan mogen de andere racer deze inhalen mits er geen gevaar ontstaat.
5.4 Coureurs binnen de top 10 zijn verplicht te starten op de banden waarop de kwalificatie is gedaan, mocht dit niet gebeuren wprd er een DSQ toegewezen aan het eind van de race (dit is van toepassing wanneer er besloten word een multiplayer lobby aan te maken na kwalificatie om wat voor reden ook)
6) DE RACE
6.1 Een racer mag een incident welk tijdens de race is voorgevallen sturen naar de FIA. De FIA beslist of er een straf wordt toegewezen of niet.
6.2 De FIA mag ook een incident onderzoeken wanneer de FIA dit nodig acht en dit niet door een racer is ingestuurd. De FIA informeert de betrokkenen.
6.3 Reset to track word niet gebruikt tenzij er door het FOM of FIA om gevraagd word op bepaalde circuits te gebruiken
6.4 Het opzettelijk veroorzaken van collisions/eraf rijden van andere coureurs resulteert in verbanning
6.5 De wagen laten besturen door de AI voor meer dan een halve ronde is niet toegestaan
6.6 Streamen gaan we verplichten om het de FIA iets makkelijker te maken, denk aan YouTube of Twitch (in sommige gevallen kan er dispensatie aangevraagd worden
7) PENALTIES
7.1 De FIA mag de volgende penalties toewijzen:
- Een waarschuwing
- Licentie penalties
- Tijd penalties (5, 10, 15 en 20 seconden).
- Grid penalties (1, 2, 3, 4 en 5 grid posities).
- Kwalificatie ban.
- Diskwalificatie van de resultaten.
- Race ban.
7.2 Het niet kunnen leveren van videomateriaal kan resulteren in;
- 1e keer; 5 seconde tijdstraf (eerstvolgende uitgereden race)
- 2e keer; 10 seconde tijdstraf (eerstvolgende uitgereden race)
- 3e keer;Kwalificatieban (eerstvolgende deelname)
7.3 Coureurs hebben tot 72u na de race de tijd om filmmateriaal in te leveren bij iemand van het FOM, word dit te laat ingeleverd kan de FIA geen actie meer ondernemen
7.4 Het vragen om straffen is niet toegestaan en word beloont met een straf voor de coureur(s) die erom vragen(een incident melden bij het FOM kan uiteraard wel)
7.5 Strafpuntensysteem (gehanteerd door FIA) resulteert in 1-3 strafpunten en daarbij behorende gridpenalty(50% races)
7.6 Er kunnen 12 strafpunten op de licensie worden verzameld per seizoen
7.7 Bij het bereiken van 12 punten volgt een raceban, als ook elke volgende veroorzaakte overtreding een raceban oplevert
7.8 Bij 2 waarschuwingen gaat de FIA straffen uitdelen 3x gridpenalty (50% races)+ 1x licentiepunt
7.9 Wij gebruiken het beleid gridpenalty's en doen niet aan qualibans(50% races)
7.10 Onterecht gegeven penalty's van de game kan doorgegeven worden aan de FIA en de tijdstraf word indoem mogelijk kwijtgescholden (indien mogelijk ook de door de game verloren positie goed te zetten in het klassement)
7.11 Penalties worden niet verwijderd wanneer;
- Deze is ingelost tijdens de race
- Er geen racedirector kan worden laten gezien
7.12 De FIA geeft een geschreven notificatie van straf welke is toebedeeld aan de betrokkenen.
7.13 FIA uitspraken zijn bindend, en worden niet in twijfel getrokken.
8) (VIRTUAL) SAFETY CAR
8.1 Tijdens een (virtuele) safety car) mag een racer niet onnodig langzaam of op een gevaarlijke manier rijden.
9) EINDSTAND
9.1 Om in de eindstand van het event te worden opgenomen moet de racer minstens 75% van de maximum aantal rondes rijden.
9.2 In het geval van DNF in de top 10 gaan de punten verloren van zowel de eindpositie als ook de eventuele snelste rondetijd
9.3 De officiële eindstand wordt gepubliceerd na de race. Dit kan worden veranderd door de FIA of het FOM
Maak jouw eigen website met JouwWeb